Domen Fras Tipografija za prvi razred Zbirka vaj na študijskem programu Oblikovanje vizualnih komunikacij Tipografija poganja grafično oblikovanje Tipografija iz dneva v dan poganja grafično oblikovanje do neslutenih razsežnosti. Karierni uspeh v postavljanju in preseganju njenih intelektualnih in fizičnih meja pa je v največji meri odvisen veščin od kompetenc pridobljenih v najzgodnejših fazah študija oblikovanja vizualnih komunikacij. Študij tipografije v prvem letniku temelji na redu in disciplini, ki sta nujno potrebna za samostojno izvedbo vaj, podprtih s teorijo, zgodovino in referencami iz oblikovalske prakse. Večina vaj poteka v 14-dnevnem ciklu: zasnova, konzultacija in evalvacija. Zaporedje vsebin tvori smiselno akumulacijo temeljnega tipografskega besednjaka in slovnice. Trije tematski sklopi obravnavajo črko, besedo in besedilo v likovnih odnosih potiskane in prazne površine. Preko ducata osnovnih vaj izvršenih z analognimi ali digitalnimi orodji se začne razvoj tipografske palete, ki jo posameznik v nadaljevanju studija implementira v celovito oblikovalsko udejstvovanje. Tipografske vaje, izhajajoče iz modernističnih načel 20. stoletja so aktualizirane in predstavljajo rezultat večletnega razvoja študijskega procesa, ki omogoča pridobitev kompetenc s slojenjem znanj in izmenjavo izkušenj, rabo digitalnih orodij za potrebe realizacije ter povezuje načrtovalske spretnosti upoštevajoč pogoje reprodukcije dokumentov. Čeprav imajo vse vaje v tej zbirki zelo jasno določene omejitve in izhodišča, ne podlegajo dogmam in nobena vaja ne implicira absolutnih vizualnih rezultatov. A prav zato študente izzivajo, da tipografske probleme rešujejo izven pričakovanih okvirjev. – Domen Fras 1. vaja Tipografski dnevnik Dnevno zbiraj različne tipografske vzorce/primere. Lahko izrezuješ iz periodike, akcidenčnih tiskovin, embalaže, dodajaš na ulici najdene kose papirja ipd. Vsak vzorec, ki ga najdeš, prikaži v kvadratu s stranico 50 mm. Svoje vzorce organiziraj in razporedi v enostavno mrežo 2 stolpcev in 4 vrstic tako, da 8 vzorcev zapolni eno stran. Do konca semestra izpolni vsaj 12 takih strani. Iskanje vzorcev s pomočjo spletnih iskanikov in printanje ni dovoljeno. Nasvet Napravi si preprosto kukalo iz lepenke ali pleksija, ki ti bo služilo dvojno: za lažje okvirjanje in izrezovanje vzorcev brez merjenja. Uporabljaj zelo ostra orodja, bodi natančen pri izrezovanju, lepi higienično. Izvedba Za predlogo uporabi datoteko in si jo sprintaj. Odtisnjen list formata A4 prepogni po oznakah na krajši simetrali. V označene prostore lepi svoje vzorce. Ob koncu predavanj vse liste tipografskega kataloga zveži z „japonsko“ vezavo tako, da so pregibi listov na zunanjem robu zvezka. Ne pozabi na primeren ovitek z naslovom in imenom avtorja. Opozorilo Ob tiskanju mora biti nastavitev za prilagoditev velikosti izklopljena, sicer predloga ne bo odtisnjena v pravi velikosti. 2. vaja Črkovna kompozicija Izberi dve črkovni vrsti: linearno (brez serifov) in s serifi. Iz njiju sestavi dve različni kompoziciji (pozitiv in negativ) tako, da izpostaviš oblikovne značilnosti izbranih črk posamezne črkovne vrste. Za pozitivno kompozicijo uporabi poljubnih 13 znakov pisave s serifi, ki jih dopolniš z manjkajočimi 13 znaki iz linearne pisave, skupaj torej 26 znakov. Za negativno kompozicijo zamenjaš znake; črke s serifi iz pozitivne kompozicije zamenjaš z linearnimi črkami. Seveda spremeniš tudi kompozicijo. Uporabljaj samo minuskule (male črke) ali samo majuskule (velike črke). Črke smeš proporcionalno povečevati in obračati, druge transformacije niso dovoljene. Delaš analogno, digitalno ali kombinacijo obojega, a izključno v črnobeli tehniki, končni format vsake kompozicije meri 18 × 18 cm. Nasvet Ko izbiraš pisavi, opazuj črke kot abstraktne likovne forme. Ne odločaj se subjektivno na podlagi všečnosti, temveč prepoznaj celovito likovno kakovost posamezne črkovne vrste. Premišljeno načrtuj obe kompoziciji, izkoristi potenciale protioblik in detajlov. Izvedba Obe kompoziciji natančno izreži in higienično nalepi na črn karton formata 3:2; dimenzij 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 38 × 2 cm, s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 2. vaja: Črkovna kompozicija (ime linearne pisave, ime pisave s serifi), Ime in Priimek. 3. vaja Ritem in ravnotežje Z izbrano črko latinske abecede postaviš en par tipografskih kompozicij, ki sta na voljo pod likovnima odnosoma: a) ritem/neritem, ali b) ravnotežje/neravnotežje. Pri tem lahko prosto izbiraš minuskulo ali majuskulo, količino uporabljenih črk, velikost, orientacijo in pisavo, pri čemer morajo biti vse črke na paru kompozicij v isti pisavi in rezu. Premislek Skeletna razlika med minuskulami in majuskulami je pri nekaterih črkah večja, pri drugih manjša, v nekaterih primerih je ni. Ali lahko likovna dejstva črke kot abstraktne likovne forme vplivajo na parametre tvojega kompozicijskega para? Izvedba Par kompozicij natančno izreži in higienično nalepi na črn karton formata 3:2; dimenzij 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 38 × 2 cm, s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 3. vaja: Ritem in Ravnotežje, Ime in Priimek. 4. vaja Prostor in pomen Iz vsake od spodnjih alinej izberi po eno besedo: – eliminacija, migracija, repeticija, ekspanzija. – stiska, motnja, izguba, prehod. Besedi vsako v svoji kompoziciji uredi/stavi tako, da izraziš njen pomen s prostorom, velikostjo, razporeditvijo ali orientacijo črk na listu dimenzij 18 × 18 cm. Črk ne smeš pačiti, lahko pa dodajaš ali odvzemaš, krajšaš ali podaljšuješ njihove sestavne dele, tudi protioblike. Uporabi zgolj v priloženi datoteki določeno pisavo Futura Bold (črke so že v krivuljah). Nasvet Premisli, s katerimi tipografskimi sredstvi je mogoče učinkovito prikazati pomen besed. Pri razumevanju si lahko pomagaš s portalom fran.si. Izvedba Datoteko preneseš na računalnik in odpreš (ne uvoziš ali vstaviš!) v Adobe Illustrator ali Affinity Designer, kjer jo tudi obdeluješ. Če delaš analogno, sprintaj in fotokopiraj. Obe kompoziciji natančno obreži in higienično nalepi na črn karton formata 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 38 × 2 cm, s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 4. vaja: Prostor in pomen, Ime in Priimek. 5. vaja Značaj pisave V črnobeli tehniki fotografiraj dva objekta, ki tipološko sovpadata, a sta čimbolj različna (npr.: šolski stol/oblazinjen fotelj, rensančni dvorec/sodobna poslovna hiša, gozdna pot/avtocesta …). Bodi pozoren, da pogled na objekt ne vsebuje nobenih napisov. Na vsako fotografijo premišljeno dodaj smiselno besedo v pisavi, ki jo povezuješ z značajem objekta. Besedo stavi jasno, in dovolj veliko, da izpostaviš značaj pisave v povezavi z objektom. Izdelaj v dve kompoziciji na formatu dimenzij 18 × 18 cm. Delaš s fotokopiranjem, računalnikom ali kombinacijo obeh metod. V kolofon obvezno dopiši obe imeni izbranih pisav. Nasvet Črkovne vrste, do katerih nimaš legalnega dostopa, lahko črpaš s spletnih „type testerjev“ s pomočjo zajemanja zaslona. Izvedba Obe kompoziciji natančno izreži in higienično nalepi na črn karton formata 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 38 × 2 cm, s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 5. vaja: Značaj pisave (ime prve izbrane pisave, ime druge izbrane pisave), Ime in Priimek. 6. vaja Položaj besedila Stavi spodnje besedilo na način, ki bo izrazil njegov pomen. Uporabi pisavo EB Garamond, navadni (regular) pokončni rez. Delaj z variacijami poravnave, dolžine vrstice, orientacije, prostora med besedami in vrsticami. Upoštevaj tudi kakovost belega, nepotiskanega prostora. Pripravi dve različici naloge v formatih pokončni 12 × 24 cm in ležeči 24 × 12 cm s črnim besedilo na belem papirju. Velikost pisave je poljubna, a enotna za celotno besedilo. Vsaka različica lahko ima svojo velikost pisave. Tisk postavlja besede v prostor nepopustljivo, bolj kot je pisanje to zmoglo storiti kadarkoli. Pisanje prenaša besedo iz zvočnega sveta v svet vidnega prostora. Toda tisk zaklene položaj besed v ta prostor. Nadzor položaja je bistvo tiska. Tiskana besedila so videti izdelana strojno, kar tudi so. Pri rokopisu skuša biti nadzor tega prostora dekorativen, okrašen, kot pri kaligrafiji. Za tipografski nadzor so značilne snažnost, urejenost in nevidnost: vrstice so popolnoma pravilne, vse poravnane na pravi strani, prav vse je videti enakomerno, brez pomoči črt in zarisanih robov, ki se pogosto pojavljajo v rokopisih. To je vztrajen svet hlada, nečloveškega, dejstev. (null)vir: Walter Ong, Orality and Literacy: The Technologizing of the Word (London and New York: Methuen, 1982). Izvedba Obe različici naloge sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton formata 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 24 × 2 cm, pisava Garamond regular, 10 t.e., leva poravnava s podpisom: 6. vaja: Položaj besedila, Ime in Priimek. Opozorilo Ne plavaj! To se dogaja takrat, ko začneš brezglavo spreminjati velikost, rez, prostor, orientacijo črk in besed, ne da bi poznal ali razumel smisel ustroja, ki drži tako sestavo skupaj. Plavanju se izogneš tako, da skiciraš zamisel, preden jo izvršiš z računalnikom. Najprej preberi besedilo, razumi njegov pomen, razdelaj ga. Vprašaj se, kakšen je odnos njegovih delov napram tipografskim strukturam? Premisli, preden skočiš. 7. vaja Poravnava vrstic Vse elemente besedila, ki jih zaradi njihove različne funkcije (naslov, podnaslov, paginacija, opombe, marginalije…) manifestiramo z različno velikostjo pisave in medvrstičnega razmika (leadinga), določamo sorazmerno tako, da njihovi medvrstični razmiki sovpadajo z ritmom (baseline) glavnega besedila. Primer sinkopiranja: osnovni medvrstični razmik besedila je 12 t.e., 4 intervali so 48 t.e., kar predstavlja en takt. Če želimo zmanjšati medvrstični razmik znotraj ritma pri taktu 48. t.e., ga razdelimo na 5 intervalov in dobimo medvrstični razmik 9,6 t.e., če ga razdelimo na 6 intevalov pa medvrstični razmik 8 t.e. Če želimo povečati medvrstični razmik, znotraj ritma pri taktu 48. t.e., ga razdelimo na 3 intervale, z medvrstičnim razmikom 16 t.e. ali na 2 intervala z medvrstičnim razmikom 24 t.e. Stavi celotno spodnje besedilo z osnovnim medvrstičnim razmikom 12 t.e., dele besedila pa uporabi na dveh manjših in dveh večjih medvrstičnih razmikih, kakor je opisano v drugem odstavku. Vrstice osnovnega besedila prikaži z linijami debeline 0,1 pt. Nanje ravnaj ostale dele besedila. Uporabiš lahko pisavo po svoji izbiri, ravnotako velikost pisave, a ne pozabi, da s spremembo medvrstičnega prostora proporcionalno spreminjaš tudi velikost pisave. Besedila lahko poravnavaš (levo, desno, blok, sredinsko) in razporejaš poljubno, a z osnovnim ritmom se morajo ujemati vse vrstice na listu. Pripravi eno različico vaje v formatu 1:2, dimenzij 36 × 18 cm . Tisk postavlja besede v prostor nepopustljivo, bolj kot je pisanje to zmoglo storiti kadarkoli. Pisanje prenaša besedo iz zvočnega sveta v svet vidnega prostora. Toda tisk zaklene položaj besed v ta prostor. Nadzor položaja je bistvo tiska. Tiskana besedila so videti izdelana strojno, kar tudi so. Pri rokopisu skuša biti nadzor tega prostora dekorativen, okrašen, kot pri kaligrafiji. Za tipografski nadzor so značilne snažnost, urejenost in nevidnost: vrstice so popolnoma pravilne, vse poravnane na pravi strani, prav vse je videti enakomerno, brez pomoči črt in zarisanih robov, ki se pogosto pojavljajo v rokopisih. To je vztrajen svet hlada, nečloveškega, dejstev. vir: Walter Ong, Orality and Literacy: The Technologizing of the Word (London and New York: Methuen, 1982). Izvedba Vajo sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton formata 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 36 × 2 cm, s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 7. vaja: Poravnava vrtic, Ime in Priimek Opozorilo Preuči učni list in se seznani z nastavitvami osnovnega medvrstičnega razmika v programu Indesign in uporabo opcije poravnave zgolj prve vrstice odstavka (align only first line to grid). Pri oblikovanju ne pozabi na znanja in veščine pridobljena v preteklih vajah. 8. vaja Hierarhija Na kvadratnem formatu uredi spodnje besedilo tako, da namige za bralca izvedeš s sredstvi tipografske hierarhije. Pripravi dve različni rešitvi, na dveh različnih formatih, pri vsaki uporabi zgolj eno črkovno družino: – pri prvi rešitvi strukturiraš hierarhijo kakovostno: z eno samo velikostjo pisave, a z alternacijami rezov (krepka, kurziva, kapitelke, verzalke …). – pri drugi rešitvi strukturiraš hierarhijo količinsko: z enim samim rezom pisave, a z alternacijami velikosti. Seveda pri obeh različicah smiselno uporabljaš tipografsko paleto in izkušnje, pridobljene s preteklimi vajami. Misli s čustvi, čuti z mislijo Umetnost v sodobnosti Globalni bienale • mednarodni festival ustvarjalnih praks • maj–14. november Nacionalni in regionalni paviljoni širom mesta Sočasne razstave, projekti, delavnice, predstavitve in razprave Nasvet Besedilo preberi in razumi njegovo sporočilo. Vprašaj se, kaj in v kakšnem slogu sporoča. Analiziraj pomene: moto, naslov, podnaslov, tip, čas, kraj in vsebino. Izpostavi eno bistveno informacijo, premišljeno načrtuj razpored podrejenih. Enakovredne elemente obravnavaj enakovredno. Izvedba Obe kompoziciji dimenzij: 1) 124 × 124 mm in 2) 248 × 248 mm sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 124 × 62 mm s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 8. vaja: Hierarhija, Ime in Priimek. 9. vaja Mreža Na Gerstnerjevi mreži z 58 enotami hierarhično strukturiraj spodnje besedilo. Pripravi dve različni rešitvi na dveh različnih mrežah. Za eno uporabi pisavo s serifi, za drugo linearno pisavo. Prelom ustvari zgolj z disciplinirano prostorsko ureditvijo na mreži, pri čemer uporabljaš samo eno velikost pisave in samo levo poravnavo. Polja mreže v ozadju nakaži z linijami debeline 0,1 pt. Znane tipografske bolezni Med prebivalstvom, ki je dlje časa izpostavljeno tipografiji, se pojavijo različne oblike disfunkcionalnosti. Tukaj so naštete najpogosteje opažene težave. Tipofilija Čezmerna navezanost in navdušenje nad oblikami in protioblikami črk. Pogosto izražena skupaj s posameznikovo izključitvijo vseh drugih interesov in predmetov izbire. Tipofili ponavadi umrejo revni in osamljeni. Tipofobija Nerazumna nenaklonjenost črkovnim oblikam, pogosto zaznamovana z željami po ikonah, dingbatih, piktogramih – v primerih s smrtnim izidom – celo z afnami in podčrtaji. Strahove tipofobov je moč pomiriti (vendar ne ozdraviti) s stalnimi odmerki pisav Helvetica in Times New Roman. Tipohondrija Trajna anksioznost, da je nekdo izbral napačno pisavo. To stanje je zelo pogosto v povezavi z opd (optična prirezovalna motnja); stalno potrebo po prilagajanju in preurejanju prostorov med črkami. Tipotermija Promiskuitetno zavračanje vseživljenjske zavezanosti k eni sami črkovni družini – morda petim ali celo šestim – kot priporočajo nekateri zdravniki. Tipotermik je v nenehni skušnjavi preverjanja „vročih“ novih fontov, ki so pogosto brez ustrezne licence. vir: Ellen Lupton, Thinking with Type (Princeton Architectural Press: New York, 2004). Nasvet Razišči možnosti, ki ti jih ponuja mreža. Skiciraj različne situacije. Premisli velikost pisave v odnosu na velikost enote in polj. Določi pravilo pozicioniranja (npr.: gornji levi vogal polja) in se ga drži. V digitalnem okolju si pomagaj z ločenimi polji za odstavke besedila (text box) in večimi plastmi (layerji). Nadzoruj načrtovalski proces. Uporabi iz preteklih vaj pridobljena znanja. Bodi natančen! Izvedba V programu Adobe Indesign/Illustrator ustvari nov dokument dimenzij 186 × 186 mm z robom (margino) 6 mm na vseh straneh. Znoraj zrcala, ki meri 174 × 174 mm konstruiraj mrežo z 58 enotami (enota meri 3 × 3 mm). Na mreži razdeli tvoji kompoziciji ustrezno število polj. Med polji mora biti vedno enak žleb v vodoravni oz. navpični smeri, t.j. 2 enoti (6 mm). Obe kompoziciji sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 186 × 18 mm s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 9. vaja: Mreža, Ime in Priimek. 10. vaja Odstavek Za daljša tekoča besedila velja, da je dovolj, če so bralcu odstavki nakazani le z enim namigom. Nepotrebni medvrstični razmiki zapravljajo prostor in besedilnemu bloku dodelijo ohlapno, nedoločeno obliko. Na kvadratnem formatu dimenzij 124 × 124 mm strukturiraj odstavke besedila. Pripravi štiri različne rešitve, pri vsaki uporabi le eno od možnosti izvedbe odstavka: – prelom vrstice in zamik, – prelom vrstice in izmik, – prelom vrstice in ½ medvrtstični razmik, – brez preloma vrstice in s simbolom za odstavek. Pisavo, velikost fonta in medvrstični razmik določiš sam. Vse tri postavke morajo biti enake pri vseh štirih rešitvah. Obvezna je blok (obojestranska) poravnava. Simbol za odstavek je ¶. Če želiš, lahko uporabiš tudi kaj drugega, npr.: ●, ◼︎ ali vinjetirano različico ❡. Nasvet Ne zaženi se brezglavo v izvedbo. Skiciraj možne rešitve in sočasno načrtuj vse štiri različice. Premisli dolžino vrstice in globino stolpca, delitve in presledke med besedami, kakor tudi odnos potiskanega v razmerju do formata in robov. Uporabi iz preteklih vaj pridobljena znanja. Bodi natančen in dosleden! Izvedba V programu Adobe Indesign/Illustrator ustvari nov dokument dimenzij 124 × 124 mm s štirimi stranmi. Prelomi besedilo. Vse štiri kompozicije sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 124 × 64 mm s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 10. vaja: Odstavek, Ime in Priimek. 11. vaja Seznam V resničnem svetu grafičnega oblikovanja je upravljanje z ogromnimi količinami besedila dnevna rutina. Oblikovalci uporabljajo načela hierarhije, poravnave, razporeditve in postavitve strani tako, da je vsebina enostavna za navigacijo in priročna za branje. Oblikuj črno-bel letak, ki bo predstavil seznam desetih tipografskih vaj na vizualno privlačen način. Uporabi in nadgradi do sedaj pridobljena znanja in veščine. Nasvet Analiziraj strukturo vsebine (naslov, podnaslov, zaporedna št., datum, ime vaje, opis) in ustvari hierarhijo, da bralcu olajšaš iskanje informacij. Za razlikovanje ravni hierarhije uporabiš spremembe v velikosti, rezu, slogu in/ali strukturi stolpcev, lahko tudi linije. Premisli, kateri ponavljajoči se podatek s seznama ponuja grafični element za manipulacijo (npr.: številčenje) in kako izkoristiš potencial mreže. Izvedba V programu Adobe Indesign/Illustrator ustvari nov dokument dimenzij 376 × 186 mm. Prelomi besedilo, kompozicijo sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 376 × 12 mm s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 11. vaja: Seznam, Ime in Priimek. 12. vaja Sporočilo na letaku Z izbruhom globalne pandemije je leto 2020 postalo prelomnica, ki zaznamuje življenje slehernika. Nenadna sprememba dnevne rutine in negotovost bližnje prihodnosti vplivata na naša razpoloženja, medsebojne odnose in družbene vloge ter nam zastavljata zahtevna vprašanja, na katera posamezniki s težavo iščemo odgovore in se odzivamo zelo raznoliko. V kontekstu trenutne situacije podaj lastno izjavo oz. misel, ki reflektira družbeno stvarnost. Pri ustvarjanju izjave si popolnoma prost, pri pretvorbi v vizualno sporočilo pa uporabi le tipografska sredstva in črno barvo, kar pomeni, da se ne smeš opreti na ilustrirano ali fotografsko podobo. Format letaka izbereš poljubno, dimenzije pa morajo biti znotraj ustaljenega ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Nasvet Premisli, kakšno sporočilo želiš posredovati svetu in kako vizualizirati njegovo poanto le s tipografijo. Skozi pretekle vaje smo spoznali široko tipografsko paleto, ki ponuja ogromen izrazni potencial. Izkoristi ga in poveži s svojo mislijo. Izvedba Delaš lahko analogno, digitalno ali kot kombinacijo obojega. Končno podobo letaka s sporočilom natančno izreži in higienično nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj trak iz belega papirja s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 12. vaja: Sporočilo na letaku (format v razmerju a:b), Ime in Priimek. _kolofon: Domen Fras Tipografija za prvi razred Zbirka vaj na študijskem programu Oblikovanje vizualnih komunikacij (3. naloga pri predmetu Tipografija II, šol. leto. 2020/2021) zbral in uredil: izr. prof. Domen Fras oblikovanje: Ime Priimek študenta/ke uporabljene pisave: imena pisav izdala: Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani Erjavčeva 23, 1000 Ljubljana www.aluo.uni-lj.si zanjo: izr. prof. mag Lucija Močnik Ramovš naklada: x izvodov 1. natis tisk: Ljubljana, 2021 © UL ALUO, 2021. Vse pravice pridržane Brez predhodnega pisnega dovoljenja UL ALUO je prepovedano reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem, javna priobčitev, predelava ali druga uporaba tega avtorskega dela ali njegovih delov v kakršnemkoli obsegu ali postopku, vključno s fotokopiranjem, tiskanjem, javnim interaktivnim dostopom ali shranitvijo v elektronski obliki. CIP – Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 123.456.7–89 FRAS, Domen, 1972– Tipografija za prvi razred : Zbirka vaj na študijskem programu Oblikovanje vizualnih komunikacij / Domen Fras : UL ALUO : Ljubljana, 2021 ISBN 123–456–789–012–3