Domen Fras Tipografija za prvi razred Zbirka vaj na študijskem programu Oblikovanje vizualnih komunikacij Predgovor Tipografija iz dneva v dan poganja grafično oblikovanje do neslutenih razsežnosti. Oblikovalčev karierni uspeh v postavljanju in preseganju njenih intelektualnih in fizičnih meja je v največji meri odvisen veščin od kompetenc pridobljenih v najzgodnejših fazah študija oblikovanja vizualnih komunikacij. Študij tipografije v prvem letniku temelji na redu in disciplini, ki sta nujno potrebna za samostojno izvedbo vaj, podprtih s teorijo, zgodovino in referencami iz oblikovalske prakse. Večina vaj poteka v 14-dnevnem ciklu: zasnova, konzultacija in evalvacija. Zaporedje vsebin tvori smiselno akumulacijo temeljnega tipografskega besednjaka in slovnice. Trije tematski sklopi obravnavajo črko, besedo, vrstico in odstavek v likovnih odnosih potiskane in nepotiskane površine. Preko ducata osnovnih vaj izvršenih z analognimi ali digitalnimi orodji se začenja razvoj tipografske palete, ki jo posameznik v nadaljevanju študija implementira v celovito oblikovalsko udejstvovanje. Tipografske vaje, izhajajoče iz modernističnih načel 20. stoletja, so aktualizirane in predstavljajo rezultat večletnega razvoja študijskega procesa, ki omogoča pridobitev kompetenc s slojenjem znanj in izmenjavo izkušenj, rabo digitalnih orodij za potrebe realizacije ter vzpodbuja načrtovalske spretnosti upoštevajoč pogoje reprodukcije dokumentov. Čeprav imajo vaje v tej razvijajoči se zbirki zelo jasno določene omejitve in izhodišča, ne podlegajo dogmam in nobena vaja ne narekuje absolutnih vizualnih rezultatov. A prav zato študentkam in študentom nudijo izzive, da tipografske probleme rešujejo izven pričakovanih okvirjev. – Domen Fras 1. vaja Tipografski katalog Dnevno zbiraj različne tipografske vzorce/primere. Lahko izrezuješ iz periodike, akcidenčnih tiskovin, embalaže, dodajaš na ulici najdene kose papirja ipd. Vsak vzorec, ki ga najdeš, prikaži v kvadratu s stranico 50 mm. Svoje vzorce organiziraj in razporedi v enostavno mrežo 2 stolpcev in 4 vrstic tako, da 8 vzorcev zapolni eno stran. Do konca semestra izpolni vsaj 12 takih strani. Iskanje vzorcev s pomočjo spletnih iskanikov in printanje ni dovoljeno. Nasvet Napravi si preprosto kukalo iz lepenke ali pleksija, ki ti bo služilo dvojno: za lažje okvirjanje in izrezovanje vzorcev brez merjenja. Uporabljaj zelo ostra orodja, bodi natančen pri izrezovanju, lepi higienično. Opozorilo Ob tiskanju mora biti nastavitev za prilagoditev velikosti izklopljena, sicer predloga ne bo odtisnjena v pravi velikosti. Izvedba Za predlogo uporabi datoteko in si jo sprintaj. Odtisnjen list formata A4 prepogni po oznakah na krajši simetrali. V označene prostore lepi svoje vzorce. Ob koncu predavanj vse liste tipografskega kataloga zveži z „japonsko“ vezavo tako, da so pregibi listov na zunanjem robu zvezka. Ne pozabi na primeren ovitek z naslovom in imenom avtorja. Učni izidi – prepozna različne tiskovine s poudarkom na tipografiji, – izolira opazovane tipografske primere, – sestavi tipografsko kompozicijo. 2. vaja Črkovna kompozicija Izberi dve črkovni vrsti: eno linearno (brez serifov) in eno s serifi. Iz njiju sestavi dve različni kompoziciji (pozitiv in negativ) tako, da izpostaviš oblikovne značilnosti izbranih črk posamezne črkovne vrste. Za pozitivno kompozicijo uporabi poljubnih 13 abecednih znakov pisave s serifi, ki jih dopolniš z manjkajočimi 13 abecednimi znaki linearne pisave, skupaj torej 26 znakov. Za negativno kompozicijo zamenjaš znake; črke s serifi iz pozitivne kompozicije zamenjaš z linearnimi črkami. Seveda spremeniš tudi kompozicijo. Uporabljaj samo minuskule (male črke) ali samo majuskule (velike črke). Črke smeš proporcionalno povečevati in obračati, druge transformacije niso dovoljene. Delaš analogno, digitalno ali kombinacijo obojega, a izključno v črnobeli tehniki, končni format vsake kompozicije meri 18 × 18 cm. Nasvet Ko izbiraš pisavi, opazuj črke kot abstraktne likovne forme. Izbereš lahko zelo raznoliki pisavi. Ne odločaj se impulzivno, temveč spoznaj celovito likovno kakovost posamezne črkovne vrste. Premišljeno načrtuj obe kompoziciji, izkoristi potenciale protioblik in detajlov. Izvedba Obe kompoziciji natančno izreži in higienično nalepi na črn karton formata 3:2; dimenzij 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 38 × 2 cm, s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 2. vaja: Črkovna kompozicija (ime linearne pisave, ime pisave s serifi), Ime in Priimek. Učni izidi – razloči in kombinira črkovne oblike, – manipulira vektorske elemente z risarskimi programi, – izvede dokument s printanjem in lepljenjem. 3. vaja Ritem in ravnovesje Z izbrano črko latinske abecede postavi par tipografskih kompozicij, ki sta na voljo pod likovnima odnosoma: a) ritem/neritem, ali b) ravnovesje/neravnovesje. Pri tem lahko prosto izbiraš pisavo, minuskulo ali majuskulo, količino uporabljenih črk, velikost, orientacijo, pod pogojem, da so vse črke na paru kompozicij iste pisave in reza. Premislek Skeletna razlika med minuskulami in majuskulami je pri nekaterih črkah večja, pri drugih manjša, v nekaterih primerih je ni. Ob izbiri črke se osredotoči na njeno podobo, ki je v ekstremnih rezih izven normalnih pričakovanj. Ali lahko podoba črke kot abstraktne likovne forme vpliva na tvoja načrtovalska izhodišča? Izvedba Par kompozicij natančno izreži in higienično nalepi na črn karton formata 3:2; dimenzij 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 38 × 2 cm, s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 3. vaja: Ritem in Ravnovesje, Ime in Priimek. Učni izidi – prepozna oblikotvorne potenciale črkovnih form, – ustvari kompozicijo po likovnem načelu, – manipulira vektorske elemente z risarskimi programi. 4. vaja Beseda in dejanje Iz vsake od spodnjih alinej izberi po eno besedo: – eliminacija, migracija, repeticija, ekspanzija, – stiska, motnja, izguba, prehod. Besedi vsako v svoji kompoziciji uredi/stavi tako, da izraziš njen pomen s prostorsko razporeditvijo, velikostjo ali orientacijo črk na kvadratu dimenzij 18 × 18 cm. Črk ne smeš pačiti, lahko pa dodajaš ali odvzemaš, krajšaš ali podaljšuješ njihove sestavne dele, tudi protioblike. Uporabi zgolj v priloženi datoteki določeno pisavo Futura Bold (črke so že v krivuljah). Nasvet Premisli, s katerimi tipografskimi sredstvi je mogoče učinkovito prikazati pomene oziroma dejavnosti, ki jih opisujejo pojmi. Pri razumevanju pojmov si lahko pomagaš s portalom fran.si. Izvedba Datoteko preneseš na računalnik in odpreš (ne uvoziš ali vstaviš!) v Adobe Illustratorju ali Affinity Designerju, kjer jo tudi obdeluješ. Če delaš analogno (v tehniki kolaža), sprintaj in fotokopiraj. Obe kompoziciji natančno obreži in higienično nalepi na črn karton formata 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 38 × 2 cm, s kolofonom v pisavi velikosti 10 t.e.: 4. vaja: Beseda in dejanje, Ime in Priimek. Učni izidi – kombinira črkovne forme, – interpretira pomen besede s tipografskimi sredstvi, – manipulira vektorske elemente z risarskimi programi. 5. vaja Stavi spodnje besedilo na način, da interpretiraš njegov pomen. Poudari vsaj eno besedo (lahko tudi več) tako, da manipuliraš poravnavo, orientacijo, dolžino vrstice, prostor med črkami, besedami in vrsticami. Upoštevaj tudi kakovost belega, nepotiskanega prostora. Pripravi dve različici v formatih pokončni 12 × 24 cm in ležeči 24 × 12 cm. Za obe različici uporabi isto pisavo le v navadnem pokončnem rezu (regular 400). Velikost pisave je poljubna, a mora biti enotna za celotno besedilo. Vsaka različica lahko ima svojo velikost pisave. Obvezno moraš izbrati in uporabiti eno od pisav s seznama: EB Garamond, Baskervville, Libre Caslon Text, Bodoni Moda. Besedilo Tisk postavlja besede v prostor nepopustljivo, bolj kot je pisanje to zmoglo storiti kadarkoli. Pisanje prenaša besedo iz zvočnega sveta v svet vidnega prostora. Toda tisk zaklene položaj besed v ta prostor. Nadzor položaja je bistvo tiska. Tiskana besedila so videti izdelana strojno, kar tudi so. Pri rokopisu skuša biti nadzor tega prostora dekorativen, okrašen, kot pri kaligrafiji. Za tipografski nadzor so značilne snažnost, urejenost in nevidnost: vrstice so popolnoma pravilne, vse poravnane na pravi strani, prav vse je videti enakomerno, brez pomoči črt in zarisanih robov, ki se pogosto pojavljajo v rokopisih. To je vztrajen svet hlada, nečloveškega, dejstev. vir: Walter Ong, Orality and Literacy: The Technologizing of the Word (London and New York: Methuen, 1982). Opozorilo Ne plavaj! To se dogaja takrat, ko začneš brezglavo spreminjati velikost, rez, prostor, orientacijo črk in besed, ne da bi poznal ali razumel smisel ustroja, ki drži tako sestavo skupaj. Plavanju se izogneš tako, da skiciraš zamisel, preden jo izvršiš z računalnikom. Najprej preberi besedilo, razumi njegov pomen, razdelaj ga, premisli poudarke. Vprašaj se, kako lahko strukturiraš prelom vrstic upoštevajoč do sedaj znana tipografska sredstva in parametre vaje? Premisli, preden skočiš. Izvedba Fonte naložiš na računalnik in preveriš, če se ustrezno odzivajo v tvoji aplikaciji. Obe različici naloge sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton formata 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 24 × 2 cm, s kolofonom v pisavi velikosti 10 t. e.: 5. vaja: Položaj besedila, Ime in Priimek. Učni izidi – naloži fonte na računalnik in jih uprabi, – manipulira prostor med črkami, besedami, vrsticami, – razvija odnos med potiskano in nepotiskano površino, odnose velikosti pisav in količine besedila. 6. vaja Odstavek Za daljša tekoča besedila velja, da je dovolj, če so bralcu odstavki nakazani le z enim namigom. Nepotrebni medvrstični razmiki zapravljajo prostor in besedilnemu bloku dodelijo ohlapno, nedoločeno obliko. Na kvadratnem formatu dimenzij 124 × 124 mm strukturiraj odstavke dela Cankarjevega besedila. Pripravi štiri različne rešitve, pri vsaki uporabi le eno od možnosti izvedbe odstavka: – prelom vrstice in zamik, – prelom vrstice in izmik, – prelom vrstice z dodatnim ½ medvrstičnim razmikom, – brez preloma vrstice in s simbolom za odstavek (simbol za odstavek je ¶. Če želiš, lahko uporabiš tudi kaj drugega, npr.: ●, ◼︎ ali vinjetirano različico ❡) Pisavo namenjeno za daljša besedila obvezno izbereš na spletni strani Fontshare. Jo pretočiš in naložiš na računalnik. Pisavo, velikost fonta in medvrstični razmik določiš sam. Te tri postavke morajo biti enake pri vseh štirih rešitvah. Poravnavo, število stolpcev in njihovo širino prosto izbiraš. Nasvet Ne zaženi se brezglavo v izvedbo. Skiciraj možne rešitve in sočasno načrtuj vse štiri različice. Premisli dolžino vrstice in globino stolpca, delitve in presledke med besedami, kakor tudi odnos potiskanega v razmerju do formata in robov. Uporabi iz preteklih vaj pridobljena znanja. Bodi natančen in dosleden! Izvedba V programu Adobe Indesign/Illustrator ustvari nov dokument dimenzij 124 × 124 mm s štirimi stranmi. Prelomi besedilo. Vse štiri kompozicije sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 124 × 64 mm s kolofonom v pisavi velikosti 10 t. e.: 6. vaja: Odstavek, (ime izbrane pisave), Ime in Priimek. Učni izidi – izbere pisavo, fonte naloži na računalnik in jih uprabi, – nadzira prelom vrstic, delitev besed, obravnavo odstavka, – prepoznava odnos med širino in globino stolpca. 7. vaja Hierarhija Tipografska hierarhija izraža organizacijski sistem za vsebino, pri čemer nekatere podatke poudari, druge pa zmanjša. Bralcem pomaga skenirati besedilo, da bi vedeli, kje vstopiti in izstopiti, ter kako izbrati med ponujenim. Na kvadratnem formatu uredi spodnje besedilo tako, da namige za bralca izvedeš s sredstvi tipografske hierarhije. Pripravi dve različni rešitvi vaje, na dveh različnih formatih, pri vsaki uporabi zgolj eno črkovno družino: – pri prvi rešitvi strukturiraš hierarhijo kakovostno: z eno samo velikostjo pisave, a z alternacijami rezov (krepka, kurziva, kapitelke, verzalke … ). – pri drugi rešitvi strukturiraš hierarhijo količinsko: z enim samim rezom pisave, a z alternacijami velikosti. Seveda pri obeh različicah smiselno uporabljaš paleto tipografskih sredstev in izkušnje, pridobljene s preteklimi vajami. Besedilo Misli globalno, deluj lokalno Post-pandemična ustvarjalnost Preživetvene prakse po covidu-19 4. festival študentske realnosti 28. maj–3. junij 2022 Stopnišča, hodniki, ateljeji, delavnice in predavalnice na vseh možnih lokacijah Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani Sočasne razstave, projekti, seminarji, predstavitve, razprave in druženja Nasvet Besedilo preberi in razumi njegovo sporočilo. Vprašaj se, kaj in v kakšnem slogu sporoča. Analiziraj pomene: moto, naslov, podnaslov, tip, čas, kraj in vsebino dogodka. Izpostavi eno bistveno informacijo, premišljeno načrtuj razpored podrejenih, da realiziraš učinkovito vizualno komunikacijo. Enakovredne elemente obravnavaj enakovredno. Izvedba Obe kompoziciji dimenzij: 1) 124 × 124 mm in 2) 248 × 248 mm sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 124 × 62 mm s kolofonom v pisavi velikosti 10 t.e.: 7. vaja: Hierarhija, Ime in Priimek. Učni izidi – strukturira hierarhijo, – izvede razliko v aplikaciji hierarhije, – razvija velikostne odose besedil. 8. vaja Značaj pisave V črnobeli tehniki fotografiraj: stavbo, psa, osebo. K vsako fotografiji premišljeno dodaj smiselno besedo v pisavi, ki jo povezuješ z značajem objekta/osebe na fotki. Izhodišča Poišči stavbo z zanimivo arhitekturo. Fotografiraj jo (čb), nato pa na fotografijo dodaj smiselno besedilo v pisavi, ki odgovarja tipografskemu slogu izbrane stavbe. Besedo stavi jasno, in dovolj veliko, da izpostaviš značaj pisave v povezavi z objektom. Na sprehodu fotografiraj psa (čb). Najdi pisavo, ki odgovarja karakterju ter pasmi izbranega psa. Najdi smiselno besedo, ter jo stavi jasno, in dovolj veliko, da izpostaviš značaj pisave v povezavi s psom. Fotografiraj (čb) svojo sošolko, prijatelja, sorodnico … Katera črkovna vrsta je tvoj portretiranec? Nasvet Črkovne vrste, do katerih nimaš legalnega dostopa, lahko črpaš s spletnih „type testerjev“ s pomočjo zajemanja zaslona, ali pa uporabiš demo/testne/trial fonte s strani digitalnih založb. Izvedba Izdelaj tri kompozicije, vsako na formatu dimenzij 12 × 21 cm. Delaš s fotokopiranjem, računalnikom ali kombinacijo obeh metod. V kolofon obvezno dopiši imena izbranih pisav. Kompozicije natančno izreži in higienično nalepi na črn karton formata 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 36 × 2 cm, s kolofonom v pisavi velikosti 10 t. e.: 8. vaja: Značaj pisave (imena izbranih pisav), Ime in Priimek. Učni izidi – spozna različne žanre pisav, – locira in uporabi ustrezne fonte, – vzpostavi vizualno retoriko prezentacije. 9. vaja Mreža Mreža nam omogoča ustvariti aktivne, asimetrične kompozicije na statičnih in sredinskih ploskvah. Z delitvijo ploskve na manjše enote, nas mreža izzove, da si pustimo nekaj površine raje odprte, kakor da zapolnimo celotno stran. Na Gerstnerjevi mreži z 58 enotami hierarhično strukturiraj spodnje besedilo. Pripravi dve različni rešitvi problema na dveh različnih mrežah. Za eno uporabi pisavo s serifi, za drugo pisavo brez serifov. Prelom ustvari zgolj z disciplinirano prostorsko ureditvijo in poravnavanjem stolpcev na robove polj mreže. Pri tem uporabljaš za vsako rešitev enoten medvrstični razmik, eno samo velikost pisave in zgolj levo poravnavo. Besedilo Znane tipografske bolezni Med prebivalstvom, ki je dlje časa izpostavljeno tipografiji, se pojavijo različne oblike disfunkcionalnosti. Tukaj so naštete najpogosteje opažene težave. Tipofilija Čezmerna navezanost in navdušenje nad oblikami in protioblikami črk. Pogosto izražena skupaj s posameznikovo izključitvijo vseh drugih interesov in predmetov izbire. Tipofili ponavadi umrejo revni in osamljeni. Tipofobija Nerazumna nenaklonjenost črkovnim oblikam, pogosto zaznamovana z željami po ikonah, dingbatih, piktogramih – v primerih s smrtnim izidom – celo z afnami in podčrtaji. Strahove tipofobov je moč pomiriti (vendar ne ozdraviti) s stalnimi odmerki pisav Helvetica in Times New Roman. Tipohondrija Trajna anksioznost, da je nekdo izbral napačno pisavo. To stanje je zelo pogosto v povezavi z opd (optična prirezovalna motnja); stalno potrebo po prilagajanju in preurejanju prostorov med črkami. Tipotermija Promiskuitetno zavračanje vseživljenjske zavezanosti k eni sami črkovni družini – morda petim ali celo šestim – kot priporočajo nekateri zdravniki. Tipotermik je v nenehni skušnjavi preverjanja „vročih“ novih fontov, ki so pogosto brez ustrezne licence. vir: Ellen Lupton, Thinking with Type (Princeton Architectural Press: New York, 2004). Nasvet Razišči možnosti, ki jih ponuja mreža. Skiciraj različne situacije. Premisli velikost pisave in orientacijo besedil v odnosu na velikosti enote in polj. V digitalnem okolju si pomagaj z ločenimi okvirji za odstavke (text box). Nadzoruj načrtovalski proces, uporabi iz preteklih vaj pridobljena znanja, bodi natančen. Izvedba V programu Adobe Indesign/Illustrator ustvari nov dokument dimenzij 186 × 186 mm z robom (margino) 6 mm na vseh straneh. Znoraj zrcala, ki meri 174 × 174 mm konstruiraj mrežo z 58 enotami (enota meri 3 × 3 mm). Na mreži razdeli tvoji kompoziciji ustrezno število polj. Med polji mora biti vedno enak žleb v vodoravni oz. navpični smeri, tj. 2 enoti (6 mm). Polja mreže v ozadju nakaži s sivimi (50 %) linijami debeline 0,1 pt. Obe kompoziciji sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 186 × 18 mm s kolofonom v pisavi velikosti 10 t.e.: 9. vaja: Mreža, Ime in Priimek. Učni izidi – načrtuje tipografsko mrežo, – izvede prelom z bloki besedila, – razvija hierarhijo s prostorko razporeditvijo. 10. vaja Pixel abeceda Črke, osnovane na modularnih mrežah, so stalni oblikovalski izziv, ki zahteva celovit premislek, kako spojiti ortogonalno načelo pixel elementov z organskimi potezami (krivulje, diagonale). Izvedba S pomočjo spletne aplikacije Fontstruct oblikuj in realiziraj pixel pisavo, ki vsebuje vseh 26 malih črk (minuskul) latinice in 3 slovenske šumnike: čšž. Višina srednjega črkovnega pasu x-height naj bo 7 enot (pixlov), vratovi ascender in repi descender pa so poljubne dolžine. Manipulirati smeš le z eno od osnovnih form v aplikaciji: to sta kvadrat ali krog. Nasvet Zamisel pisave najprej skiciraj na karo papir, bodi pozoren na razmerja črkovnih pasov, potez in njihovih anatomskih delov. Začni sistematično s črkami /nolpa in njihove značilnosti prenesi na znake, ki imajo podobne skeletne lastnosti npr.:/ nmhru, /oec, /pbdq, /lijtf, /kvwxyz, /asg. Izvedba Font naloži na računalnik in ga predstavi na treh listih, črno/belo: – pangram (ali tu ali napišeš svojega) po lastnem izboru (list dimenzij 180 × 80 mm), – beseda po izboru (list dimenzij 180 × 80 mm), – največ 4 značilne črke po lastnem izboru ((list dimenzij 180 × 180 mm). Vse liste sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 380 × 20 mm s kolofonom v pisavi velikosti 10 t.e.: 10. vaja: Pixel abeceda: Ime fonta, Ime in Priimek. Učni izidi – načrtuje in izvede pisavo na mreži, – prezentira pisavo na različnih ravneh, – razvija sistematične pristope k oblikovanju. 11. vaja Razmerje in format Izberi si poljubni format in dimenzije preproste mini zloženke (kvadrat, zlati trikotnik, 1/√3, 2/3, 5/8, 8/11, …) in na njem konstruiraj delitev mreže po enem od načel (Müller-Brockmann, Gerstner, Renner, Villecourd, …). – na naslovnici z izbrano pisavo navedi razmerje formata in načelo delitve, – na 2. stran načrtaj mrežo z linijami debeline 0,1 pt, – na 3. stran simuliraj prelom na isti mreži: linije za besedila in ploskve za podobe; vzpostavi nedvoumno hierarhijo debelin in sivin, – 4. stran je hrbtna – prazna, nalepiš jo na podlago. Izvedi 4 različne zloženke, vsaka naj ima svoj format in svojo mrežo. Končne dimenzije in smer formata (pokončni, ležeči, kvadratni) so poljubne. Nasvet Premišljeno načrtuj mreže, hierarhijo in zrcala vseh zloženk ter končnega izdelka. Izvedba Vse štiri zloženke sprintaj, natančno prepogni, izreži in higienično brez prekrivanja samo s hrbtno stranjo nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj kolofon na kvadratu iz belega papirja dimenzij 64 × 64 mm, pisava velikosti, 10 t. e., leva poravnava s kolofonom: 11. vaja: Razmerje in format, Ime in Priimek. Učni izidi – spoznava razmerja različnih formatov, – načrtuje mreže, – simulira tipografsko hierarhijo. 12. vaja Poravnava vrstic Vse elemente besedila, ki jih zaradi njihove različne funkcije (naslov, podnaslov, paginacija, opombe, marginalije …) manifestiramo z različno velikostjo pisave in stopnjo medvrstičnega razmika (leadinga), določamo sorazmerno tako, da njihovi medvrstični razmiki sovpadajo z ritmom (baseline) glavnega besedila. Primer sinkopiranja razmika: predpostavimo osnovni medvrstični razmik besedila na 12 t.e. (pt), 4 intervali so 48 t.e., kar predstavlja en takt. Če želimo zmanjšati medvrstični razmik pri taktu 48. t.e., ga razdelimo na 5 intervalov in dobimo medvrstični razmik 9,6 t.e., če ga razdelimo na 6 intevalov pa medvrstični razmik 8 t.e. Če želimo povečati medvrstični razmik, pri taktu 48. t.e., ga razdelimo na 3 intervale, z medvrstičnim razmikom 16 t.e. ali na 2 intervala z medvrstičnim razmakom 24 t. e. Pripravi dve različici vaje na dveh formatih pokončni 14 × 21 cm in ležeči 21 × 14 cm in z dvema osnovnima medvrstičnima razmikoma 12 t.e. in 15 t.e. V enoten stolpec (Text box) stavi celotno spodnje besedilo z osnovnim medvrstičnim razmikom. Dele besedila uporabi še v 4 stolpcih na dveh manjših in dveh večjih medvrstičnih razmikih, kot je opisano v primeru zgoraj. Pisavo in njene velikosti na razmikih izbereš sam. Pomisli, da lahko s spremembo navpičnega prostora proporcionalno spreminjaš tudi velikosti pisave. Stolpce lahko ravnaš (levo, desno, blok, sredinsko) in razporejaš poljubno, a z osnovnim ritmom se morajo ujemati vse vrstice na formatu, kar prikažeš s sivimi (50 %) linijami debeline 0,1 pt. Opozorilo Preuči učni list in se seznani z nastavitvami osnovnega medvrstičnega razmika v programu Indesign in uporabo opcije poravnave zgolj 1. vrstice odstavka (Align only first line to grid) ali nastavitev okvirja za besedilo (Text Frame Options). Pri oblikovanju ne pozabi na znanja in veščine, ki si jih pridobil v preteklih vajah. Bodi natančen! Izvedba Vajo sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton formata 42 × 28 cm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 36 × 2 cm, s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 12. vaja: Poravnava vrtic, Ime in Priimek. Učni izidi – nadzira navpični prostor in poravnavo vrstic, – razvija hierarhične odnose delov besedila, – manipulira besedilne bloke s stavskimi programi. 13. vaja Seznam V praksi grafičnega oblikovanja je upravljanje z ogromnimi količinami besedila dnevna rutina. Oblikovalci uporabljajo načela hierarhije, poravnave, razporeditve in postavitve strani tako, da je vsebina enostavna za navigacijo in priročna za branje. Oblikujte črno-bel letak, ki bo predstavil seznam desetih tipografskih vaj na vizualno privlačen način. Uporabite in nadgradite do sedaj pridobljena znanja in veščine. Nasvet Analiziraj strukturo vsebine (naslov, podnaslov, zaporedna št., datum, ime vaje, opis) in ustvari hierarhijo, da bralcu olajšaš iskanje informacij. Za razlikovanje ravni hierarhije uporabiš spremembe v velikosti, rezu, slogu in/ali strukturi stolpcev, lahko tudi linije. Premisli, kateri ponavljajoči se podatek s seznama se ponuja kot grafični element za manipulacijo (npr.: številčenje) in kako izkoristiš potencial mreže. Izvedba V programu Adobe Indesign/Illustrator ustvari nov dokument dimenzij 376 × 186 mm. Prelomi besedilo, kompozicijo sprintaj, natančno izreži in higienično nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj trak iz belega papirja dimenzij 376 × 12 mm s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 13. vaja: Seznam, Ime in Priimek. Učni izidi – analizira strukturo besedila, – izkorišča grafični potencial mreže, – tvori hierarhijo besedila s tipografskimi sredstvi. 14. vaja Sporočilo na letaku Z izbruhom globalne pandemije sta leti 2020 in 2021 neizbrisno zaznamovali naša življenja. Nenadna sprememba dnevne rutine in negotovost bližnje prihodnosti vplivata na naša razpoloženja, medsebojne odnose in družbene vloge ter nam zastavljata zahtevna vprašanja, na katera posamezniki s težavo iščemo odgovore in se odzivamo zelo raznoliko. V kontekstu trenutne situacije podaj lastno izjavo oz. misel, ki reflektira družbeno stvarnost. Pri ustvarjanju izjave si popolnoma prost, pri pretvorbi v vizualno sporočilo pa uporabi le tipografska sredstva in črno barvo, kar pomeni, da se ne smeš opreti na ilustrirano ali fotografsko podobo. Format letaka izbereš poljubno, dimenzije pa morajo biti znotraj ustaljenega ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Nasvet Premisli, kakšno sporočilo želiš posredovati svetu in kako vizualizirati njegovo poanto le s tipografijo. Skozi pretekle vaje smo spoznali široko tipografsko paleto, ki ponuja ogromen izrazni potencial. Izkoristi ga in poveži s svojo mislijo. Izvedba Delaš lahko analogno, digitalno ali kot kombinacijo obojega. Končno podobo letaka s sporočilom natančno izreži in higienično nalepi na črn karton ležečega formata dimenzij 420 × 280 mm. Dodaj trak iz belega papirja s podpisom v pisavi velikosti 10 t.e.: 14. vaja: Sporočilo na letaku (format v razmerju a:b), Ime in Priimek. Učni izidi – reflektira družbeno stvarnost z lastno izjvao, – vizualizira poanto sporočila s tipografijo, – razvija občutek za format. kolofon: Domen Fras Tipografija za prvi razred Zbirka vaj na študijskem programu Oblikovanje vizualnih komunikacij (4. naloga pri predmetu Tipografija II, šol. leto. 2022/2023) zbral in uredil: prof. Domen Fras oblikovanje: Ime Priimek študenta/ke uporabljene pisave: imena pisav izdala: Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani Erjavčeva 23, 1000 Ljubljana www.aluo.uni-lj.si zanjo: prof. Alen Ožbolt naklada: x izvodov 1. natis tisk: Ljubljana, 2023 © UL ALUO, 2023. Vse pravice pridržane Brez predhodnega pisnega dovoljenja UL ALUO je prepovedano reproduciranje, distribuiranje, dajanje v najem, javna priobčitev, predelava ali druga uporaba tega avtorskega dela ali njegovih delov v kakršnemkoli obsegu ali postopku, vključno s fotokopiranjem, tiskanjem, javnim interaktivnim dostopom ali shranitvijo v elektronski obliki. CIP – Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 123.456.7–89 FRAS, Domen, 1972– Tipografija za prvi razred : Zbirka vaj na študijskem programu Oblikovanje vizualnih komunikacij / Domen Fras : UL ALUO : Ljubljana, 2022 ISBN 123–456–789–012–3